Page 81 - Mart 2018
P. 81

S ğlık
                                                                                                haber


















                 Diğer yandan sağlık personelinin 2003 yılından bu yana yürürlükte
                 olan Sağlıkta Dönüşüm Programı ile ilgili görüşleri incelendiğin-
                 de ise; yaklaşık her üç çalışandan biri (%34,8) Sağlıkta Dönüşüm
                 Programını (SDP) genel olarak başarılı bulduğunu, yaklaşık yarısı
                 (%51) ise Sağlıkta Dönüşüm Programı (SDP) ile birlikte toplumun
                 sağlık hizmetlerine ulaşılabilirliğinin arttığını belirtmiştir.

                 Çalışmada sağlık personelinin SDP kapsamında yürürlüğe konulan
                 uygulamalarla ilgili görüşleri değerlendirildiğinde de yedi temel bi-
                 leşenden altısı (Performansa Dayalı Ek Ödeme Sistemi [PDEÖS], Tam
                 gün, tayin ve geçici görevlendirme, Kamu Hastaneleri Birliği, Hasta
                 hakları, Kalite ve akreditasyon ve Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri
                 [BBSH]) ile ilgili değerlendirmelerinin önemli ölçüde olumsuz ol-
                 duğu, sadece diğer konular boyutu altında yürütülen uygulamalar
                 ile ilgili değerlendirmelerinin kararsızlık noktasının biraz üzerinde
                 (3,23/5) pozitif yönde olduğu saptanmıştır.

                 Olumsuz olarak değerlendirilen boyutlar arasında ise en olumsuz
                 olarak değerlendirilen boyutun PDEÖS boyutu olduğu görülmüş-
                 tür. Katılımcıların SDP ile ilgili değerlendirmeleri boyutlar yerine
                 soru kâğıdındaki maddeler itibariyle irdelendiğinde; Performansa
                 Dayalı  Ek Ödeme  Sistemi’nin  (PDEÖS)  verilen  hizmetin  kalitesini
                 (%20,9), verimliliğini (%27,6) ve hasta memnuniyetini (%32) arttırdı-
                 ğına inanan personel oranının çok düşük düzeylerde olduğu, buna
                 karşın personelin yarısından fazlasının PDEÖS’nin gereksiz muaye-
                 ne ve tetkikleri arttığına (%55,4) ve çalışanlar arasında dostluk, sev-
                 gi ve güven gibi duyguların olumsuz olarak etkilendiğine (%57,6)
                 inandıkları bulunmuştur.

                 Katılımcıların Kamu Hastaneler Birliği uygulaması ile ilgili değer-
                 lendirmeleri de sağlık personelinin bu konuya ilişkin görüşlerinin
                 olumlu olmadığını göstermektedir. Nitekim, KHB’ye yönetici ata-
                 malarının liyakat ve yeterlilik esası yerine politik ve siyasi tercihlere
                 göre yapıldığına inananların oranı (%52,7), KHB sayesinde hastane-
                 lerin profesyonel yöneticiler tarafından yönetileceğine inananlar-
                 dan (%23,6) yaklaşık iki kat daha fazladır. Ayrıca KHB ile hastane-
                 lerin tedarikçiler karşısındaki pazarlık gücünün artacağına (%35,5)
                 ve kaynakların daha verimli kullanılacağına (%36,1) inananların
                 oranları da düşük düzeylerde çıkmıştır. Benzer şekilde katılımcılar
                 arasında kalite yönetim çalışmalarının kurumsal ihtiyaçlara cevap
                 verecek şekilde yürütüldüğüne inananların oranı da %37,3 gibi dü-
                 şük bir düzeydedir ve dahası katılımcıların %34,9’u akreditasyon ve
                 kalite yönetim uygulamalarını gereksiz bir iş yükü olarak değerlen-
                 dirmiştir.

                 Birinci basamak sağlık hizmetleri kapsamındaki yenilikler ile ilgili
                 olarak ise neredeyse her iki çalışandan biri (%47,4) taşra teşkilatla-
                 rında sağlık müdürlüğü, halk sağlığı müdürlüğü ve genel sekreter-
                 lik şeklindeki üçlü yapıyı gereksiz olarak görmüşler ve toplum sağ-
                 lığı merkezlerinin görev ve sorumlulukları açık olmadığı için verimli
                 olarak çalışmadıklarını(%54,4) ifade etmişlerdir.


                                                                                                                   77
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86