Page 67 - Temmuz
P. 67

haber S ğlık




             TARHAN: “HASTA ODAKLI ANLAYIŞ İÇİN  şeklinde çevirip hastanede çerçeveletip astım. Hastanın
             ZİHİNSEL DÖNÜŞÜM GEREKİYORDU”                       geleceği için kafa yormak gerekiyor. Bunun tedavisi yok
                Kongrenin açılış konferansını veren Üsküdar Üniver-  düzelmez deyip kestirip atmamak lazım. O hastalığın teda-
             sitesi Rektörü Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, sağlık   visi dünyanın bir yerinde mutlaka vardır, onu bulmak gere-
             yönetimi alanında yaşadığı tecrübelerden örnekler vererek   kiyor. Hasta odaklı düşünüyorsan o hasta için kafa yora-
             hasta odaklı yaklaşımın önemine vurgu yaptı. Sağlık yöne-  caksın. Hastanın sağlık vekaletini alıyorsunuz, bu nedenle
                                                                 hastaya yararlı olmak için ne gerekiyorsa yapmak ve bunun
             timinin kavramsal değerinin şu anda tam olarak anlaşıl-  için gayret göstermeniz gerekir.”
             madığını düşündüğünü belirten Tarhan, “Bu anlaşılmadı-
             ğı için de sağlık alanında sağlık hizmetlerinde yeteri kadar   “ZİHİNLERİ DÖNÜŞTÜRMEK DAHA ZOR”
             katkı sağlayamıyor” dedi.                              İşletmecilikte zihinleri dönüştürmenin ekipman ve
                Sağlık alanında geçmiş dönemlerin aksine hasta odaklı   makinayı dönüştürmekten daha zor olduğunu belirten
             yaklaşımın öne çıktığını belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan,   Tarhan, “Zihinlerdeki bariyerler çok daha fazla engelliyor.
             90’lı yıllarda hizmet sektöründe bir devrim yaşandığını   Hasta odaklı sağlık hizmetinde aşılacak en önemli duvar ve
             kaydederek “Hizmet sektöründeki devrim müşteri odaklı   direnç, zihinlerdeki yaklaşımlar. Sağlık hizmeti veriyorsak
             hizmet devrimiydi. Daha önce genellikle şirketler patron   Hipokrat yemini var, hatta biz bu sözün altına bir söz
             odaklı, hastaneler de doktor odaklı işliyordu. Böyle bir   daha yazdık; ‘Hastaya zarar verme türlerinden biri de
             durumda oradaki hizmet ve menfaat dağılımı adil olmu-  hastayı tedavisiz bırakmaktır.’ Türkiye’ye ilk kez beyin
             yordu. Patronuna hizmet eden bir iş yeri oluyordu ya da   görüntüleme yöntemlerini, QEG ve Manyetik Uyarım
             doktor öncelikli bir iş yeri oluyordu. Orada hizmet alanla   Tedavisini getirdiğimiz zaman İbrahim Müteferrika’ya
             hizmet verenin adil hizmet alması gerekirdi. Anadolu’daki   hak verdim, mesleki bir dirençle karşılaştık. ‘Ne gerek
             dükkanlarda müşteri ‘Veli nimetimizdir’ yazar. Bu aslın-  var bunlara?’ diyen meslektaşlarımız oldu. Oysa bir hata
             da ne demek? Müşteri odaklı hizmet, kendine değil sen-  doktor açısından %1 hata olur, hasta açısından %100 hata
             den hizmet almak için gelene öncelik ver anlamına geliyor.   olur. Biz hekim olarak hasta açısından düşünmek zorun-
             Otobüstesiniz, bir otobüste tek değilsiniz başka yolcular   dayız. Bu nedenle hasta odaklı hizmet burada kritik ve
             da var. Hizmet, ihtiyaç, menfaat dağılımı hepsine denge-  sihirli kavram” dedi.
             li bir şekilde yapılması gerekir. Adil olarak yapılabilmesi
             için zihinsel bir dönüşüm gerekiyordu” dedi.        “HASTA ODAKLILIK İNSANİ BİR DURUM”
             “PATRON, HASTADIR”                                     Geçmişte hekimlerin oluşturduğu bir saltanat olduğunu
                Türkiye’de 2005’ten sonra sağlıkta dönüşüm planının   belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “İstediği saatte gelip dile-
                                                                 diği saatte çıkıyordu. Hastayı azarlayıp tersliyordu. Bunun
             başladığını belirten Prof. Dr. Nevzat Tarhan, hasta odaklı   ister istemez değişmesi gerekti. Devlette de öyle özel sek-
             düşünmenin hastanın geleceği açısından çaba göstermeyi   törde de öyle. Hasta odaklı olmak insani bir durum ve mes-
             gerektirdiğini belirterek şunları söyledi:          leki bir durum. Sağlık hizmetini seçen kişilerin kendi çıkar-
                “Bir ülkeye yenilik getirildiği zaman ilk başta o yeni-
             liğe insanlar saçma diye gülerler. O yenilik işe yaradığı   larından önce hastanın çıkarlarını düşünmek gibi etik bir
             zaman şiddetle karşı çıkarlar, üçüncü safhada da ‘Ne var   sorumlulukları var. Onun için meslek etiği olan dünyada-
             ki bunda bunu zaten biliyoruz’ derler. Sağlıkta dönüşüm   ki tek meslek tıp mesleğidir” diye konuştu.
             programı ikinci ya da üçüncü safhada mı bilmiyorum ama   Prof. Dr. Nevzat Tarhan, sağlık yönetiminde sağlık yöne-
             hala aşılmamış dirençler var. Biz Türkiye’nin ilk nöropsiki-  ticisinin hekim ayağını-hasta ayağındaki dengeyi ayarla-
             yatri hastanesini 2003’te kurmuştuk, o dönemde hastanede   ması gerektiğini de vurguladı.
             bir idari toplantıda ‘Arkadaşlar burada patron ben değilim.   PROF. DR. TARHAN’A PLAKET VERİLDİ
             Burada patron hasta’ dedim. Muzip bir bilgi-
             sayar mühendisi arkadaş vardı; ‘Evet patron,                       ÜÜ TV’den canlı yayınlanan açılış töreni
             hasta’ dedi. Böyle dirençlerle karşılaşıyo-                       sonunda USSAM Başkanı Prof. Dr. Musa
             ruz. Kimi zaman cep telefonu numarası-                             Özata tarafından Prof. Dr. Nevzat Tarhan’a
             nı hastaya vermek istemeyen doktorlar                                plaket verildi. Açılış konuşmalarının
             oluyor, mesai dışında ilgilenmediğini                                 ardından  sağlık  yönetimi  alanına
             söylüyor. O zaman neden psikiyat-                                       katkıları  nedeniyle  Ankara
             riyi seçtin? Askerlikte önemli bir                                       Üniversitesi Emekli Sağlık Yönetimi
             kavram vardır. Yüksek sorumluluk                                         Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ömer Rıfkı
             duygusuyla ilgili bir anlayış vardır.                                    Önder ve Hacettepe Üniversitesi
             ‘Komutan sadece yapılan işlerden                                        Emekli Sağlık Yönetimi Öğretim
             değil, yapılmayan işlerden de sorum-                                  Üyesi Dr. Çetin Akar’a teşekkür plaketi
             ludur” denir. Ben bu sözü; “Hekim sade-                              verildi. Sağlık sorunları nedeniyle törene
             ce yaptığı tedavilerden sorumlu değildir,                          katılamayan Dr. Çetin Akar’ın plaketini
             yapılmayan tedavilerden de sorumludur”    Prof. Dr. Nevzat Tarhan  İsmail Ağırbaş aldı.


                                                                                                           2019  Temmuz / 63
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72